نایلون کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

نایلون کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟

مقدمه

محصولات کشاورزی برای رشد نیاز به شرایط محیطی و جوی مناسبی دارند، بنابراین اگر کوچکترین مشکلی در این موقعیت‌ها رخ دهد، آسیب می‌بینند. یکی از مواردی که شرایط را برای رشد سالم محصولات کشاورزی فراهم می‌کند، نایلون کشاورزی است. کشاورزان از این نایلون استفاده می‌کنند تا محصولاتی با کیفیت و سالم داشته باشند. اگرچه قیمت نایلون کشاورزی ناچیز است اما کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند به عنوان یک منجی برای زمین کشاورزان مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله از وبلاگ راتا پلاست با ما همراه باشید تا ضمن توضیح انواع پلاستیک کشاورزی، سایر اطلاعات آن را بررسی کنیم.

نایلون کشاورزی چیست؟

پلاستیک کشاورزی یا نایلون عریض، نوعی نایلون بر پایه پلی اتیلن است که به علت کاربردهای مختلف خود در کشاورزی و حتی صنعت از آن استفاده می‌شود. کشاورزان از این نایلون برای حفظ شرایط مطلوب محیطی، جلوگیری از صدمه ناشی از تغییرات آب و هوایی، پیشگیری از سرمازدگی محصول و البته رساندن موارد مغذی مثل نور خورشید به گیاه استفاده می‌کنند. نایلون‌های کشاورزی امروزه به عنوان یک روش ارزان و پر بازده برای افزایش سرعت باروری استفاده می‌شوند. در صورت استفاده از این نایلون‌ها، زمان برداشت محصول چند هفته جلوتر می‌افتد.

کاربردهای نایلون کشاورزی چیست؟

چیزی که صنعت تولید نایلون کشاورزی را محبوب کرده، کاربردهای فراوان این محصول در کشاورزی و صنایع دیگر است. یک محصول ارزان قیمت و ساده که کاربردها و مزایای فراوان دارد و می‌تواند کشت محصول را موفقیت آمیز‌تر از همیشه کند. در صنایع دیگر مثل ساختمان سازی از نایلون عریض برای پوشش برخی قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود. همچنین در کشت قارچ، دامپروری‌ها و مسقف کردن گلخانه‌ها از این نوع نایلون‌ها استفاده می‌شود. اما به طور خاص، کاربردهای نایلون عریض در کشاورزی شامل موارد زیر است:

• جذب نور خورشید و انتقال آن به محصولات کشاورزی
• جلوگیری از هجوم آفت‌ها یا حیواناتی مثل ملخ به محصول
• ایجاد شرایط جوی مناسب برای رشد بهتر محصول
• کاهش زمان کشت محصول و برداشت سریع‌تر
• افزایش کیفیت و طراوت محصولات کشتی

ضدعفونی کردن خاک

ضدعفونی کردن خاک از جمله دیگر کاربردهای مهم نایلون کشاورزی است. فیلم های ضدعفونی کننده خاک به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده نقش مهمی در بهبود وضعیت خاک و ایجاد شرایط مناسب برای رشد محصولات دارند. از جمله کاربردهای فیلم های ضدعفونی کننده می‌توان به کاهش آفت، از بین بردن بیماری‌های خاک، کاهش علف‌های هرز با توزیع یکنواخت سم در سراسر خاک، افزایش سطح سلامت گیاه و کمک به رشد یکنواخت محصولات اشاره کرد. این نایلون‌ها همچنین به کاهش انتشار گاز و سم‌های گلخانه‌ای به اتمسفر و سلامت کلی زمین کمک می‌کنند.

بسته بندی سیلو

بسته بندی سیلو (سیلاژ) یک مرحله در کشاورزی است تا محصولات در سیلو‌ها ذخیره شوند. نایلون کشاورزی برای بسته بندی در سیلو‌ها نیز استفاده می‌شود و به کشاورزان کمک می‌کند تا با کمترین هدر رفت محصول، یک ذخیره مطمئن داشته باشند. نایلون‌های کشاورزی به دلیل مقاوم بودن در برابر فشار و تغییرات محیطی، نوسانات دمایی، کاهش زمان تخمیر و بهبود شرایط محیطی برای ذخیره محصول در سیلو‌ها استفاده می‌شوند. این نایلون‌ها قابلیت جا به جایی آسان محصولات را دارا هستند و به تازه ماندن محصولات کمک بسیاری می‌کنند.

افزودنی‌های نایلون کشاورزی

 

 

بر اساس نیاز خریداران، یک سری افزودنی‌ها به مواد اولیه نایلون عریض اضافه می‌شوند. این افزودنی‌ها ویژگی‌های خاصی را به نایلون کشاورزی اضافه می‌کنند که می‌تواند اهداف خاص یک کشاورز را پاسخگو باشد. معمولاً افرادی که نایلون عریض کشاورزی توسط کارخانه تولید پلاستیک راتا پلاست سفارش می‌دهند، همراه با سفارش خود افزودنی‌های مورد نیاز را مشخص می‌کنند تا ویژگی‌های خاصی به نایلون اضافه کنند.

افزودنی‌هایی که به نایلون کشاورزی اضافه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:
• در صورت اضافه شدن مواد Anti UV به نایلون کشاورزی، محصولات از اشعه مضر ماورای بنفش خورشید در امان خواهند ماند.
• افزودنی IR Absorbed به عنوان یک عامل جذب کننده اشعه مادون قرمز در پلاستیک گلخانه استفاده می‌شود. این کار به دلیل جلوگیری از کاهش دمای گلخانه در شب انجام می‌شود.
• افزودن مواد Anti Static به منظور کاهش قابلیت جذب گرد و غبار نایلون به دلیل جریان الکتریسیته ساکن روی سطح آن انجام می‌شود.
• مواد Anti Fog برای جلوگیری از تشکیل بخار در زیر نایلون و فراهم کردن محیطی متعادل برای رشد بهتر محصول و جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم‌ها به نایلون‌های عریض اضافه می‌شود.

انواع نایلون کشاورزی

 

 

نایلون کشاورزی علاوه بر افزودنی‌های خاصی که برای مشتریان دارد، دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها برای مصارف خاص کشاورزی استفاده می‌شود. ضخامت نایلون کشاورزی بسیار مهم است و برای هر نوع محصولی می‌تواند متفاوت باشد.

به همین دلیل انواع نایلون عریض از نظر ضخامت تولید می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:
• نایلون کشاورزی تک لایه
• نایلون کشاورزی دو لایه
• نایلون کشاورزی چند لایه

در تولید کیسه نایلون کشاورزی بر اساس نیاز مشتری، تعداد لایه‌های نایلون مشخص می‌شود. این نایلون‌ها در عرض‌های ۲، ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ متر تولید می‌شوند. همچنین ضخامت نایلون های عریض کشاورزی بین ۳۰ تا ۴۰۰ میکرون متغیر است و بر اساس نیاز مشتری تولید می‌شود. بدیهی است که نایلون ها با ضخامت بیشتر، مقاومت بالاتری در برابر تغییرات محیطی و عوامل خارجی دارند.

البته ضخامت تنها دسته بندی در انواع نایلون کشاروزی نیست و کاربرد نایلون نیز در ایجاد انواع مختلف آن نقش دارد. همانطور که گفته شد، نایلون‌های عریض کاربردهای فراوانی دارند و می‌توان از آنها در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی، دامپروری، تولید قارچ و البته کشاورزی استفاده کرد.

از نظر کاربرد می‌توان نایلون کشاورزی را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

نایلون گلخانه ای

این نوع نایلون می‌تواند افزودنی‌های خاصی را دریافت کرده و به عنوان پوشش برای سقف گلخانه‌ها جایگزین روش‌های دیگر مسقف کردن گلخانه مثل پوشش‌های شیشه‌ای که هزینه زیادی را روی دست دارندگان گلخانه می‌گذارد، شود. اگر نگهداری از این نایلون به صورت اصولی انجام شود، تا ۲ سال نیاز به تعویض نایلون‌های تولیدی کارخانه راتا پلاست نخواهید داشت و می‌توانید با کمترین هزینه ممکن گلخانه خود را مدیریت کنید.

نایلون آبیاری

ترکیب آبیاری قطره‌ای و استفاده از نایلون کشاورزی یک روش بسیار مدرن برای افزایش بازدهی و بهبود وضعیت محصولات کشاورزی است. با استفاده از این روش می‌توان درصد زیادی در هزینه‌های آبیاری صرفه جویی کرد و با کمترین هزینه محصول خود را آبیاری نمود. علاوه بر این استفاده از نایلون در کشاورزی و آبیاری قطره‌ای می‌تواند به صرفه جویی در وقت و انرژی کشاورز کمک بسیاری کند. پلاستیک سیاه کشاورزی و نایلون آبیاری شفاف دو نوع مختلف این نایلون‌ها از نظر رنگ بندی هستند.

نایلون مالچ

استفاده از مالچ طبیعی و پلاستیکی در کشاورزی بسیار رایج است و برای اهدافی مانند بهبود شرایط رشد محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. مالچ طبیعی به دلیل خاصیت ضد فرسایشی خود، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. این موضوع کمک بسیاری به حاصلخیزی خاک و افزودن مواد مغذی به آن می‌کند. از دیگر کاربردهای مالچ آلی می‌توان به تامین رطوبت خاک و کاهش رشد علف‌های هرز اشاره کرد.

مالچ پلاستیکی اما خواص منحصر به فرد خود را دارد. این نایلون‌ها تبخیر آب را کاهش داده و از همین طریق به صرفه جویی در مصرف آب کمک بسیاری می‌کنند. یکی از مهمترین کاربردهای مصرف مالچ پلاستیکی، کاهش زمان عمل آمدن محصول و برداشت سریع‌تر آن است. مالچ‌های پلاستیکی در کاهش رشد علف‌های هرز و بهبود شرایط محیطی رشد محصول نقش مهمی دارند.

این نایلون‌ها همچنین از جمع شدن نمک و آسیب به محصول در نتیجه تغییرات آب و هوایی جلوگیری می‌کنند. از این پلاستیک‌ها با عنوان نایلون کشت صیفی جات نیز یاد می‌شود؛ چرا که کاربرد مناسبی در کشت سالم محصولات جالیزی و صیفی جات دارند.

قیمت نایلون کشاورزی

قیمت نایلون کشاورزی به عرض، ضخامت، وزن و افزودنی‌های آن بستگی دارد. قیمت نایلون کشاورزی کیلویی یا به صورت رول حساب می‌شود و می‌توان آنرا بر اساس نیاز خود سفارش داد. معمولاً فروش عمده نایلون کشاورزی به صورت رولی انجام می‌شود. به طور میانگین وزن رول نایلون عریض به 30 کیلوگرم می‌رسد. البته مواد اولیه و جنس نایلون نیز بر قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. این نایلون‌ها در کیفیت‌های درجه ۱، ۲ و ۳ تولید می‌شوند و بر اساس کاربرد و استفاده از ویژگی‌ها دسته بندی خواهند شد.

جمع‌بندی

نایلون کشاورزی در مقایسه با قیمت بسیار پایینی که دارد، دارای کاربردهای بی نظیری است. شاید به همین دلیل در کشاورزی مدرن و اصولی از این محصول فوق العاده استفاده می‌شود. این نایلون‌ها با مزایای فوق العاده‌ای که دارند، علاوه بر افزایش سوددهی، میزان بازدهی و سرعت کشت محصول را بالا خواهند برد.

حتماً با مطالعه این مقاله، شما هم به عنوان کشاورز یا کارورزی که ممکن است با نایلون عریض سر و کار داشته باشید، نیاز به خرید نایلون کشاورزی را احساس کرده‌اید. همین الان به راحتی می‌توانید با در نظر گرفتن نوع کسب و کار و نیاز کشاورزی زمین خود، انواع نایلون های کشاورزی را مطابق با سلیقه خود از کارخانه تولید پلاستیک راتا پلاست خریداری و استفاده نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.