تفاوت استرچ دستی و ماشینی را بشناسید!

تفاوت استرچ دستی و ماشینی را بشناسید!

تفاوت استرچ دستی و ماشینی

یکی از مهمترین مراحل مربوط به تولید و فروش یک کالا، بسته بندی آن است. به همین دلیل شرکت ها و کارخانه های تولیدی همواره سعی دارند تا از موادی با کیفیت برای بسته بندی کالاهای خود استفاده کنند. چون یک بسته بندی خوب، به تولیدکنندگان امکان انتقال و ذخیره سازی راحت تر کالا را می دهد. در این بین، امکانات و روش های مختلفی برای بسته بندی وجود دارد که یکی از جذاب ترین آنها، استفاده از فیلم استرچ است.

این جنس خاص از نایلون، خاصیت کشسانی و مقاومت بسیار بالایی دارد و با عنوان استرچ بسته بندی در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از کارخانه تولید نایلون راتا پلاست بیشتر در خصوص نایلون استرچ و تفاوت استرچ دستی و ماشینی، صحبت خواهیم کرد.

استرچ بسته بندی چیست؟

فیلم استرچ، نوعی محصول پلیمری است که برای بسته بندی و ایمن سازی محصولات از آن استفاده می کنند. نایلون استرچ خاصیت کشسانی و چسبندگی بسیار بالایی دارد و می توان برای محکم بستن کالای مورد نظر خود، از آن استفاده کرد. این نوع از پوشش، اقلام بسته بندی شده را در برابر آسیب های محیطی محفوظ نگه داشته و به گرد و خاک اجازه نفوذ به کالا را نمی دهد.

واژه استرچ در این نوع از فیلم، اشاره به خاصیت کشسانی این نایلون دارد و از کلمه Stretch گرفته شده است. این شیوه جدید از بسته بندی، به لحاظ قیمتی هم مقرون به صرفه بوده و بکارگیری آن بسیار راحت تر از دیگر امکانات قدیمی مانند الوارهای چوبی یا فلزی در بسته بندی است.

مواد تشکیل دهنده فیلم استرچ

 

 

LLDPE یا پلی اتیلن خطی با چگالی کم، متداول ترین ماده ای است که در تولید فیلم استرچ از آن استفاده می شود. این ماده پلیمری را با هگزن، اوکتن و بوتن ترکیب می کنند تا نایلون استرچ مخصوص بسته بندی تولید شود. دو ماده اوکتن و هگزن، کربن بیشتری دارند و می تواند به استحکام فیلم استرچ کمک کند. این جنس از نایلون، خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارد و معمولا در هنگام بسته بندی آن را بین دو تا چهار برابر اندازه عادی آن می کشند. همین موضوع نیز، به محکم بودن کالای بسته بندی شده کمک می کند.

فیلم استرچ را می توان در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید کرد. پس امکان سفارشی سازی این محصول برای بسته بندی کالاهای خاص وجود دارد. مثلا برای تولید استرچ بسته بندی مواد غذایی، نیاز به مواد اولیه ای داریم که به لحاظ بهداشتی مشکل نداشته باشد. چون این نوع از استرچ بسته بندی، در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار دارد. اما معیارهای دیگری هم وجود دارد که باید در تولید فیلم استرچ در نظر گرفت. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

تعداد لایه ها

بیشتر فیلم های استرچی که برای بسته بندی استفاده می شوند، چند لایه هستند. تعداد لایه های این نایلون، می تواند بین یک تا پنج باشد. پس به جای پیچیدن چند دور اضافه از فیلم استرچ در بسته بندی، می توان نایلونی متناسب با نیاز کاری خود را انتخاب کرد. این موضوع کیفیت بسته بندی را افزایش می دهد و باعث می شود که اقلام بسته بندی شده خیلی تکان نخورند.

کشسانی

یک از دلایل مهم برای استفاده از استرچ بسته بندی، خاصیت کشسانی و صرفه اقتصادی آن است. این کار باعث می شود که برای بسته بندی یک کالا، به متراژ کمتری از این نایلون نیاز پیدا کنیم. چون نایلون استرچ حداقل تا سه برابر اندازه عادی خود کش می آید و در هنگام کشش، دچار پارگی نمی شود. پس با خیالی راحت می توان از آن برای بسته بندی استفاده کرد.

ضخامت

ضخامت فیلم استرچ بستگی به تعداد لایه های آن دارد و می تواند بین 10 تا 50 میکرون باشد. تعیین میزان ضخامت استرچ بسته بندی، بستگی به کالای شما دارد. مثلا الزامی برای تولید استرچ غذایی با ضخامت زیاد وجود ندارد، چون این نوع از استرچ صرفا برای نگهداری غذا استفاده می شود و خیلی در تماس با شرایط محیطی نیست.

چسبندگی

یکی از ویژگی های جذابی که از جمع شدن استرچ بسته بندی جلوگیری می کند، خاصیت چسبندگی آن است. میزان این چسبندگی باید به قدری باشد که دور تا دور محصول را احاطه کرده و در نهایت به مستحکم بودن بسته بندی کمک کند.

رنگ

معمولا استرچ ها را در به صورت شفاف تولید می کنند. اما بسته به نوع کالای خود، می توان استرچ بسته بندی را در رنگ های مختلف هم سفارش داد.

کاربردهای استرچ بسته بندی

استرچ غذایی

 

 

نمونه بسیار پرکاربردی از فیلم استرچ، سلفون هایی هستند که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. این پوشش نایلونی، مواد غذایی را از گرد و غبار حفظ کرده و مدت زمان ماندگاری آنها را افزایش می دهد.

استرچ فرودگاهی

معمولا فرودگاه ها برای محافظت از چمدان های مسافرتی و کیف مسافران، از استرچ استفاده می کنند. حجم کالاهای بسته بندی در فرودگاه ها بسیار زیاد است و باید از استرچ بسته بندی ماشینی استفاده کرد. این کار علاوه بر حفظ تمیزی چمدان ها، از باز شدن آنها در اثر تکان های ناگهانی نیز، جلوگیری می کند. حتی از استرچ دستی برای بسته بندی کارتن ها و یا جعبه های پستی در پایانه های مسافربری نیز استفاده می شود، چون بعضی از اقلام شکستنی هستند و باید محکم بسته بندی شوند.

استرچ پالت بند

برای بسته بندی پالت های سنگین در کارخانه های تولیدی، می توان از استرچ استفاده کرد. استفاده از دو شیوه استرچ دستی و استرچ ماشینی برای بسته بندی پالت، بستگی به بزرگی مرکز تولیدی و حجم کالاهای انتقالی آنها دارد. چون معمولا کارگاه های کوچک، توان خریداری تجهیزات لازم را ندارند و از روش دستی برای بسته بندی استرچ استفاده می کنند.

بعضی شرکت های بزرگ کشاورزی و صنعتی، روزانه چندین هزار تن کالا را به سراسر کشور ارسال می کنند. پس مجبور هستند که از دستگاه های مخصوصی برای بسته بندی استرچ استفاده کنند. چون در چنین شرایطی، بسته بندی ها باید با سرعت بسیار بالایی انجام شود و توجه به تفاوت استرچ دستی و ماشینی بارز می شود.

استرچ علوفه

یکی از ویژگی های جذابی که بسته بندی استرچ دارد، جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید است. کشاورزان و دامداران از این ویژگی نایلون های استرچ، برای بسته بندی علوفه استفاده می کنند تا مدت ماندگاری آنها افزایش یابد.

استرچ مبلی

یکی دیگر از کاربردهای جذاب نایلون استرچ، در بسته بندی لوازم خانگی است. چون حین اثاث کشی منزل و نقل مکان از خانه ای به خانه ای دیگر، بسیاری از لوازم خانگی آسیب می بینند. اما با استفاده از نایلون استرچ می توان مبل ها و یا دیگر اقلام انتقالی را به خوبی بسته بندی کرد. این کار باعث می شود که لوازم خانگی شما حین اثاث کشی منزل، آسیب کمتری ببیند.

انواع استرچ بسته بندی

استرچ بسته بندی را می توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی کرد. بر اساس یکی از این معیارها، استرچ به دو نوع استرچ دستی و استرچ ماشینی تقسیم می شود. چون معمولا استرچ های بسته بندی به صورت رولی و در اندازه های متفاوتی تولید می شوند. پس برای اندازه های بیشتر از 50 سانتی متر، باید از ماشین های مخصوص بسته بندی استفاده کرد. در ادامه بیشتر در خصوص تفاوت استرچ دستی و ماشینی توضیح خواهیم داد.

استرچ بسته بندی دستی (Hand Stretch Wrap)

بسته بندی محصولاتی با ابعاد کوچک را می توان به صورت دستی انجام داد. در این شیوه از بسته بندی، رول استرچ را به دور بسته پیچیده و همزمان با پیچش، آن را بکشید. این کار باعث محکم شدن کالای بسته بندی شده می شود. این شیوه از بسته بندی را استرچ هند رپ یا بسته بندی دستی استرچ می گویند.

نوع استرچ بکار رفته در روش دستی، باید لطافت و کشش لازم را داشته باشد. چون کشش لازم برای بسته بندی در این روش، توسط نیروی انسانی ایجاد می شود و استفاده از فیلم استرچ ضخیم، می تواند سخت باشد. سرعت انجام کار در این روش بسیار پایین است و شاید برای بسته بندی پالت های بزرگ، جوابگو نباشد. البته برای اجرای روش دستی هم ابزارهایی وجود دارد که می توان رول استرچ را با آن نگه داشت.

استرچ بسته بندی ماشینی (Machine Stretch Wrap)

شاید برای بسته بندی تعدادی محدودی پالت در کارخانه های تولیدی، بتوان از روش دستی استفاده کرد. اما برای بسته بندی دستی تعداد بیشتر پالت، به نیروی انسانی و زمان بیشتری نیاز داریم. به همین دلیل برای بسته بندی اقلام بزرگ، از دستگاه هایی مخصوصی استفاده می کنند که صرفا برای انجام این کار طراحی شده اند و استرچ ماشین رپ نام دارد. نوع استرچ استفاده شده در این دستگاه ها بسیار متفاوت است و هیچ محدودیتی در اندازه آن وجود ندارد. سرعت عمل این دستگاه ها بسیار بالا است و می تواند فرآیند بسته بندی در کارخانه های بزرگ را به طور چشمگیری تسریع ببخشد.

تفاوت استرچ دستی و ماشینی و ویژگی ها

انتخاب سایز و تعداد لایه نایلون های استرچ دستی و ماشینی، بستگی به کالای شما دارد. پس یک فیلم استرچ علاوه بر عرض مناسب، باید ضخامت لازم را هم داشته باشد. چون به جای استفاده از تعداد زیاد لایه های فیلم استرچ، می توان از یک نایلون با ضخامت مناسب استفاده کرد. چون افزایش تعداد لایه های نایلون استرچ، نمی تواند تضمین کننده کیفیت بسته بندی شما باشد.

دقت کنید که ضخامت نایلون های استرچ دستی و ماشینی را بر اساس نوع کالا باید انتخاب کرد. مثلا برای کالاهای بد فرم با لبه های تیز، به یک نایلون ضخیم نیاز داریم. چون این بسته بندی باید بتواند در مقابل عوامل محیطی مقاومت کرده و تحمل فشار را داشته باشد.موضوع بعدی مربوط به جنس نایلون استرچ است. چون امکان سفارشی سازی این محصول وجود دارد و می توان متناسب با حساسیت هایی که کالا مورد نظر دارد، نایلون استرچ را سفارش داد.

مثلا بعضی از فیلم های استرچ، خاصیت ضد الکتریسیته بودن را دارند. این خاصیت باعث می شود که گرد و خاک به بسته بندی شما نفوذ نکند. پس کاملا منطقی است که برای بسته بندی های غذایی و کالاهای حساس، از فیلم استرچی استفاده کنیم که خاصیت ضد الکتریسیته بودن را داشته باشد.

تفاوت استرچ دستی و ماشینی در بسته بندی

 

 

عمده ترین تفاوت استرچ فیلم بسته بندی دستی و ماشینی، در عرض رول آنها است. چون معمولا در بسته بندی های دستی، از رول های فیلمی کوچک استفاده می شود. ولی در بسته بندی های ماشینی، از رول های استرچ با طول 50 سانتی متر تا 120 سانتی متر استفاده می شود.

تفاوت دیگری که بین نایلون های استرچ دستی و ماشینی وجود دارد، مربوط به کاربران آن است. یعنی معمولا روش دستی برای بسته بندی های خانگی و یا در کارگاه های کوچک اجرا می شود. اما در کارخانه های بزرگ تولیدی و برای بسته بندی پالت های بزرگ کاشی و یا دیگر اقلام، باید از شیوه ماشینی استفاده کرد.

موضوع بعدی مربوط به هزینه استفاده از این روش ها است. در روش دستی، به دستگاه خاصی نیاز نداریم و سرعت کار هم پایین است. اما در روش ماشینی، باید دستگاه های مخصوص بسته بندی را خریداری کرد که هزینه زیادی دارد و صرفا شرکت های بزرگ تولیدی، توان خرید چنین تجهیزاتی را برای بخش بسته بندی خود دارند. پس توجه کردید که دانستن تفاوت استرچ دستی و ماشینی برای انتخاب و استفاده، بسیار مهم است.

جمع بندی

در هنگام خرید فیلم استرچ، باید به چند نکته مهم توجه داشت. اینکه ابعاد فیلم استرچ را متناسب با کالایی انتخاب کنید که قصد بسته بندی آن را دارید. معیار بعدی مربوط به ضخامت نایلون استرچ است که برای تعیین دقیق آن، باید فرم ظاهری کالا و میزان تماس آن با عوامل محیطی را در نظر بگیرید. مثلا برای کالاهای بد شکل و نوک تیزی که می تواند در اثر عوامل محیطی آسیب ببیند، باید فیلم استرچ ضخیم را انتخاب کرد.

برای بسته بندی برخی اقلام مانند مواد غذایی، به نوع و رنگ خاصی از استرچ نیاز خواهیم داشت. چون این جنس خاص از نایلون استرچ، در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است و به ماندگاری غذا کمک می کند. معمولا قیمت فیلم استرچ بسته بندی را بر اساس وزن آن تعیین می شود. این جنس از نایلون، تنوع رنگی و کیفیتی بسیار بالایی دارد و باید حتما آن را از مراکز و یا سایت های معتبر خریداری کرد. البته اطلاعات ارائه شده در این مقاله و بررسی تفاوت استرچ دستی و ماشینی، می تواند به شما در خرید بهترین جنس از فیلم استرچ کمک کند.

برای دریافت مشاوره و خرید نایلون های استرچ دستی و ماشینی با کارشناسان راتا پلاست در تماس باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.